Actueel

◂ terug naar overzicht

◂ Vorige Volgende ▸

  • Zondag 09 09 2012 Konstantin Heuer Wint Gaudeamus Prijs 2012

    Vandaag is na afloop van het slotconcert van de Gaudeamus Muziekweek de winnaar bekend gemaakt van de Gaudeamus Prijs 2012. De internationale jury bestaande uit Martijn Padding (NL), Annie Gosfield (USA) en Christopher Butterfield (CAN) heeft uit de dertien genomineerden jonge componisten unaniem gekozen voor Konstantin Heuer (1989) uit Duitsland. De prijs werd uitgereikt door jurylid Christopher Butterfield. Maxim Shalygin (1985, Oekraïne/Nederland) en Edward Hamel (1986, USA) kregen een eervolle vermelding voor hun ingezonden werk. In totaal werden voor de Gaudeamus Prijs een kleine 300 composities ingezonden.
    De Gaudeamus Muziekweek, het internationale festival voor nieuwe muziek, is dé ontmoetingsplaats voor veel jonge componisten. De afgelopen week zijn tijdens het festival alle dertien genomineerde composities uigevoerd. Zo werd het winnende Alaska – voor twee speakers, sopraan, tenor, bas, zes violen, viola, cello en elektronica -­‐ van Heuer dinsdagavond uitgevoerd door VocaalLAB en een strijkensemble onder leiding van MaNOj Kamps. Symphony for violin solo / Letters to Anna van Maxim Shalygin werd zaterdagavond uitgevoerd door Emmy Storms. Het ingezonden werk van Edward Hamel, Countenance – voor altfluit, Engelse hoorn, bariton saxofoon, viool, viola, cello en contrabas -­‐ werd afgelopen zaterdag door Insomnio uitgevoerd.

    Het oordeel van de jury en de Gaudeamus Prijs
    De jury oordeelde over de drie componisten dat ze “rebels within their own system” en controversieel zijn. Ze gaan hun eigen weg.
    Heuer’s werk vond men bijzonder “imaginative, timeless and unmodern”.

    De Gaudeamus Prijs bestaat uit een geldbedrag van € 4.550,-­‐ in de vorm van een compositieopdracht voor de Muziekweek 2013. De prijs wordt door veel componisten gezien als een internationale erkenning van hun werk en vormt dikwijls de start van hun carrière. De eervolle vermelding houdt in dat de componist gevraagd wordt terug te komen in het volgende festival en (zonder een opdracht) een nieuw of recent werk voor uitvoering mag voordragen.

    Konstantin Heuer (1989)
    Heuer werd geboren in Leipzig. Sinds 2009 studeert hij compositie aan Hogeschool voor Muziek en Theater Rostock bij Prof. Peter Manfred Wolf. De belangrijkste thema’s binnen zijn muziek zijn het ontwikkelen van zijn compositietechniek, muziek schrijven met behulp daarvan, en het oprichten en leiden van het hedendaagse muziekensemble Neophon. Wat betreft die compositietechniek probeert Heuer Renaissance-­‐regels te formuleren met betrekking tot harmonie, ritme en deels ook wiskundig schrijven. Die past hij toe op microtonale toonsystemen, waarmee de grens tussen consonant en dissonant vervaagt, zonder dat hun oude hiërarchie aangetast wordt: de zwaartekracht naar 1, de harmonie. Nadat hij bij het systematiseren van de drie eerder genoemde muzikale parameters tot enkele conclusies is gekomen die vooralsnog naar tevredenheid zijn, is hij nu vooral geïnteresseerd in het opstellen van regels voor hun samenkomst en het gebruik ervan voor esthetische en expressionistische doeleinden.

     
  • ◂ terug naar overzicht