achtergrond

Gaudeamus Muziekweek

6 - 10 september 2017                             Van classical cross-over en minimal soundscapes tot modern composition vol (live) elektronica, Gaudeamus Muziekweek presenteert de nieuwste muziek van jonge muziekpioniers tijdens het gelijknamige nationaal en internationaal gerenommeerde festival in Utrecht.  

Agenda

06 sep 2017

PROFOUND SOUND – Asko|Schönberg + Cappella Amsterdam ▸▸

07 sep 2017

Composer On Stage – Shalygin ▸▸

10 sep 2017

RUSSIAN FUTURISM – Utrecht String Quartet + Thorwald Jørgensen ▸▸

ga naar agenda ▸▸

uitburo
Utrecht Muziek

Componist

◂terug naar overzicht

  • Calliope Tsoupaki (1963), Griekenland

    Calliope Tsoupaki (Piraeus, Griekenland, 1963) studeerde piano en muziektheorie aan het Hellinikon-conservatorium in Athene en compositie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Invloedrijke docenten waren Yannis Ioannidis en Louis Andriessen. Haar werk is opgevoerd in Europa, de Verenigde Staten en elders. Tsoupaki woont en werkt in Amsterdam en geeft les in compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sporen van haar Griekse achtergrond en liefde voor oude muziek zijn terug te vinden in haar composities. Een nieuwe opera, Mariken in de Tuin der Lusten, voor Asko|Schönberg en het operagezelschap Opera2day gaat in oktober 2015 in première in de Koninklijke Schouwburg to Den Haag met daarna twintig voorstellingen in Nederlandse theaters en concertzalen.

    Website

    COMPOSITIE:
    Medea (2010, 30'00'')

    Medea is het eerste deel van een serie kamermuziekwerken met een theatrale inslag waar ook NARCISSUS, play for music+ scent toe behoort. Het centrale idee is om dramatische spanning op te bouwen zonder gebruik te maken van een verhaallijn, libretto, liederen of andere vormen van tekst. Tsoupaki ambieert om uitdrukking te geven aan deze abstracte dramatiek, zoals toegepast in Medea. Dit is vergelijkbaar met de ervaring van operamuziek maar met minder instrumenten en absoluut zonder vocalen. Medea kan worden omschreven als een ‘melodrama voor acht instrumenten’. De componiste schreef het werk voor het MAE ensemble dat zich onderscheidt door een kleurrijke, directe, fysieke en improvisatorische manier van spelen.

    Red de Fagot (2015, 0’30”)
    Red de fagot is een stuk voor fagot van 30 seconden dat werd gecomponeerd voor het Holland Festival 2015, in het kader van hun actie om de schijnwerper te zetten op een klassiek instrument dat in de vergetelheid dreigt te raken (“een bedreigde soort”).

     

    ◂terug naar overzicht