achtergrond

Gaudeamus Muziekweek

6 - 10 september 2017                             Van classical cross-over en minimal soundscapes tot modern composition vol (live) elektronica, Gaudeamus Muziekweek presenteert de nieuwste muziek van jonge muziekpioniers tijdens het gelijknamige nationaal en internationaal gerenommeerde festival in Utrecht.  

Agenda

05 jun 2017

Culturele Zondag – Utrecht Centraal ▸▸

15 jun 2017

ECHO ▸▸

16 jun 2017

ECHO ▸▸

ga naar agenda ▸▸

uitburo
Utrecht Muziek

Componist

◂terug naar overzicht

  • Mátyás Wettl (1987), Hongarije

    Mátyás Wettl is mannelijk.
    Mátyás Wettl is Hongaars.
    Mátyás Wettl studeerde compositie in Boedapest en Amsterdam.
    Mátyás Wettl is geïnteresseerd in het maken van muziek, voornamen en siroop.
    Mátyás Wettl heeft geen belangstelling voor auto’s.

    Facebook

    COMPOSITIE:
    My Former Band (2012, 7'00'')

    Ooit had ik een band.

    Een tijdje was het wel leuk maar ze speelden altijd vals en konden geen tempo houden.

    Dus ben ik opgestapt.

    Wait (2013)
    Dit is een lied. Een zanger wordt begeleid door 4 gitaren. De gitaren raken ontstemd tijdens het stuk.

    Nocturne (2015)
    Mátyas Wettl componeerde een Nocturne voor de groep. Vier slagwerkers bedienen vier lichtschakelaars. Aan twee verschillende notaties heeft de componist genoeg: een ruitje met een stok en een kruisje met stok. Een ruitje is aan, een kruisje uit. De lichtschakelaars zijn daadwerkelijk verbonden aan lampen. De gebruikte klank is niets meer en minder dan de klank van de klik in de hand van de slagwerkers. Qua geluid reduceert Wettl eigenlijk de mogelijkheden van het slagwerk. Het is aan of uit: klik of klak. Een andere klank, behalve een gedempte klik of klak, gebruikt de componist niet. In plaats van een uitbreiding van de mogelijkheden van de klank, zoekt Wettl naar het resultaat van de fysieke handeling van de slagwerker: het gevolg van een klik of klak.

     

    ◂terug naar overzicht