achtergrond

Gaudeamus Muziekweek

6 - 10 september 2017                             Van classical cross-over en minimal soundscapes tot modern composition vol (live) elektronica, Gaudeamus Muziekweek presenteert de nieuwste muziek van jonge muziekpioniers tijdens het gelijknamige nationaal en internationaal gerenommeerde festival in Utrecht.  

Agenda

15 jun 2017

ECHO ▸▸

16 jun 2017

ECHO ▸▸

17 jun 2017

ECHO ▸▸

ga naar agenda ▸▸

uitburo
Utrecht Muziek

Componist

◂terug naar overzicht

  • Raphaël Cendo (1975), Frankrijk

    Raphaël Cendo studeerde piano en compositie aan de École Normale de Musique in de Franse hoofdstad en doorliep tevens het Conservatorium van Parijs, waar hij afstudeerde in compositie, muziekanalyse en instrumentatie alvorens zijn studie te vervolgen bij IRCAM. Cendo schreef stukken voor bekende internationale ensembles als het Ensemble l’Itinéraire, Ensemble Intercontemporain, Nouvel Ensemble Moderne, Les Percussions de Strasbourg, het symfonieorkest van Montreal, Ictus Ensemble, Cairn ensemble, Diotima Quartet, Ensemble musikFabrik. In 2009 werd hem de Pierre Cardin-prijs (voor compositie) toegekend door de Académie des Beaux-Arts. In 2011 en 2015 ontving hij van SACEM de naar Hervé Dugardin en Georges Enesco vernoemde prijzen. Hij geeft les in Europa en de VS (Darmstadt, June in Buffalo, Royaumont, Esmuc in Barcelona). Zijn werk is uitgegeven door Editions Billaudot en Verlag neue musik. Raphaël Cendo woont en werkt in Berlijn.

    COMPOSITIE:
    Graphein (2014, 21'00'')

    “Dit stuk is een vervolg op Carbone en Substance, twee partituren waarin de verzadiging tot het uiterste is gecomprimeerd. Graphein weerspiegelt meer dan 10 jaar onderzoek naar complex geluid. De titel verwijst naar de geschreven en andere symbolen die de gestiek en de toonkleuren van het stuk aangeven. Maar Graphein refereert ook aan de problemen waar ik me tot nu toe het hoofd over heb gebroken: een volledig loszingen van timbre en beweging en de gevolgen die dit heeft op het gebied van energie, voor de zeggenschap over de interpretatie en in verband met het muzikale conceptuele denken, dat niet bedoeld is om technische vermogens te étaleren maar als een streven naar transcendentie. Verzadiging als de weerslag van tedere en absolute schittering. In dit opzicht moet Graphein beluisterd worden als het eindpunt van een beginfase, die gaat over oriëntatie en onderzoek. Tevens is het stuk de voorbode van een toekomstig muziekwerk dat zal gaan over glans en iriserend geluid. Graphein is opgedragen aan Yan Maresz, vriend, steun en toeverlaat, betrouwbare gesprekspartner en tevens aan Dal Niente een medereiziger die gewaagd heeft zich bloot te stellen aan dit vreemde fenomeen op het raakvlak van twee werelden, ergens tussen schemering en wedergeboorte in.”

     

    ◂terug naar overzicht