achtergrond

Gaudeamus Muziekweek

6 - 10 september 2017                             Van classical cross-over en minimal soundscapes tot modern composition vol (live) elektronica, Gaudeamus Muziekweek presenteert de nieuwste muziek van jonge muziekpioniers tijdens het gelijknamige nationaal en internationaal gerenommeerde festival in Utrecht.  

Agenda

06 sep 2017

PROFOUND SOUND – Asko|Schönberg + Cappella Amsterdam ▸▸

07 sep 2017

Composer On Stage – Shalygin ▸▸

10 sep 2017

RUSSIAN FUTURISM – Utrecht String Quartet + Thorwald Jørgensen ▸▸

ga naar agenda ▸▸

uitburo
Utrecht Muziek

Componist

◂terug naar overzicht

  • Stylianos Dimou (1988), Griekenland

    Stylianos Dimou is een Griekse componist die werd geboren in 1988. Hij streeft ernaar om het evenwicht te bewaren tussen instinctmatige inspiratie en intuïtie. Een fundamenteel uitgangspunt voor zijn muziek is het besef dat de structuur flexibel is en ‘gebeeldhouwd’ en gezien kan worden als een bijproduct van microscopische bewerkingen van aspecten als timbre en gebaar. In zijn recente werk ontwikkelt hij ideeën rondom interfererende klanken, harmonische vloeibaarheid en de vorming van muzikale gebaren. Hij studeerde compositie bij Christos Samaras aan de Aristoteles- universiteit van Thessaloniki (Griekenland, 2011, MMus in compositie). Met een Fulbright-beurs zette hij zijn studie voort aan de Eastman School of Music (VS, 2012, MA in compositie). Momenteel is hij als promovendus (compositie) verbonden aan de Columbia-universiteit in New York waar hij wordt begeleid door Georg Friedrich Haas en George E. Lewis.

    Website
    Facebook
    Twitter
    Soundcloud

    COMPOSITIE:
    Quando l’anIma è SatuRa: meaningless meandering for [Anit] (2014)

    Het stuk werd voor het eerst uitgevoerd en opgenomen door het Talea ensemble in New York in februari 2014. “In technisch opzicht gaat de muziek voornamelijk over de vloeibaarheid en de plastische vormgeving van het geluid, met als doel om tot instinctmatige, haast tastbare muzikale gebaren te komen. De structuur van dit werk vloeit voort uit minuscule bewerkingen van toonkleur en gebaar. De geluidsenergiestroom wordt opgewekt door een constant, zichzelf voortstuwend ‘domino-effect’ zonder enige referentie aan een formeel schema. Er wordt gebruik gemaakt van uiteenlopende muzikale gebaren en timbres, waaruit auditieve vormen ontstaan naarmate de structuur zich ontwikkelt. De objecten en gebaren ontstaan op onvoorspelbare wijze in diverse lagen. Bij elke afzonderlijke parameter is sprake van interactie; er worden ‘cellen’ geproduceerd die zich geleidelijk verspreiden. Ze communiceren en gaan verbindingen aan. Tegelijkertijd worden de toegespitste sonische/harmonische momenten en de raakvlakken tussen de gebaren gecombineerd tot interacties met een dramatische zeggingskracht. De achterliggende gedachte is dat ik de behoefte heb om het gedrag en/of de dramatiek van de afzonderlijke muzikale eenheden kwantitatief te begrijpen. Hetzelfde geldt voor de structurele momenten die steeds terugkeren in mijn muziek.”

    DUALITIES (2015, 13’00”)
    DUALITIES is een stuk voor fluit, cello, groot ensemble en elektronica dat is geschreven voor de internationale Ensemble Modern Academy 2015 (IEMA). Het uitgangspunt is een onderzoek naar de geluidsmatige aspecten van ruis. De harmonie en gestiek omvatten hybride geluidswolken bestaande uit microtonen rondom specifieke toonhoogtes. Ook is er sprake van concrete geluidsobjecten (ruis) waarin hoge formanten (bijna ruis) benadrukt worden. Bij dit project heb ik me ten doel gesteld om hoogfrequente muzikale gebaren en geluidsstromen te produceren op basis van de intuïtieve bijdragen van de solisten (fluit en cello) en het ensemble, naast geluiden die elektronisch worden voortgebracht (door oscillatoren of het live bewerken van solistenduetten). Dualisme is het overheersende thema. Dit wordt uitgedrukt via de relatie tussen de fluit en de cello, het solistenduet en de elektronica, het solistenduet en het instrumentaal ensemble. Daarnaast combineer ik het duet op verschillende manieren met de elektronica en het ensemble. De textuur bestaat uit een weefsel van toegevoegde elementen die met elkaar verbonden zijn binnen een meerdimensionale ruimte, opgebouwd uit geluiden en gebaren. Ik geef de voorkeur aan precisie en een strakke articulatie. Tegelijkertijd is het stuk een soort virtuoze uitstalkast voor geluidsmatige flexibiliteit. Een kunstmatig “ruislandschap” manifesteert zich in verschillende hoedanigheden, waarbij de ruis op onverwachte momenten wordt gevormd, gefilterd en gemodificeerd. De spectra van het solistenduet worden voortdurend en geleidelijk met elkaar vermengd tot de illusie ontstaat van een hybride stroom die als één stem klinkt en waardoor het stuk wordt gedefinieerd.

    my grounding | surrounding [it]_self / h_I.
    Stylianos Dimou zoekt in my grounding | surrounding [it]_self / h_i. naar de grens tussen akoestische en elektronische klanken. Elektronica als een losstaand element vindt hij niet interessant. Het moet een puur mengsel zijn met de akoestische klank, zodat het onderscheid tussen beide nauwelijks is te horen. Elektronica is volgens hem een uitbreiding van de instrumentale muziek. Dimou’s elektronica is vaak een live bewerking van wat de musici spelen, gecombineerd met eerder opgenomen geluiden. In maart bijvoorbeeld maakte hij opnames van de instrumenten in de studio van Slagwerk Den Haag. Door beide componenten te combineren zoekt hij naar muziek als een puur menselijke activiteit. Zowel de gespeelde noten als de live elektronische bewerking zijn in zijn werk van menselijke hand.

     

    ◂terug naar overzicht