achtergrond

Gaudeamus Muziekweek

6 - 10 september 2017                             Van classical cross-over en minimal soundscapes tot modern composition vol (live) elektronica, Gaudeamus Muziekweek presenteert de nieuwste muziek van jonge muziekpioniers tijdens het gelijknamige nationaal en internationaal gerenommeerde festival in Utrecht.  

Agenda

06 sep 2017

PROFOUND SOUND – Asko|Schönberg + Cappella Amsterdam ▸▸

07 sep 2017

Composer On Stage – Shalygin ▸▸

10 sep 2017

RUSSIAN FUTURISM – Utrecht String Quartet + Thorwald Jørgensen ▸▸

ga naar agenda ▸▸

uitburo
Utrecht Muziek

Componist

◂terug naar overzicht

  • Colangelo, Giulio (1986), ITA
  • Late Night | Gaudeamus Award 2016
    Datum:Woensdag 07 09 Aanvang:22:15 Locatie TivoliVredenburg Prijs: € 10 / € 5 (online) € 30 (combi met openingsconcert Up-close)
    › Kaarten

  • Saturday Night Live
    Datum:Zaterdag 10 09 Aanvang:19:00 Locatie TivoliVredenburg Prijs:€ 20 / € 15 (online)
    › Kaarten

    GAUD-juryGiulio Colangelo behaalde een MA (cum laude) in elektronische compositie aan het conservatorium van Frosinone (Italië) bij Alessandro Cipriani en Giampiero Gemini. Hij volgde masterclasses in instrumentele technieken en elektronische compositie naast cursussen geluidstechniek en nabewerking. Zijn research richt zich op het gebruik van parallelle talen om complexe waarnemingservaringen te creëren in het domein van interactieve media.

    Recentelijk werkte hij bij het “ZKM” en was zijn werk te zien op de expositie “SoundArt” gecureerd door P. Weibel. Zijn stukken werden o.a. uitgevoerd tijdens ICAD15 (Oostenrijk), SMC 2013 (Zweden), IEM elektro (Denemarken), Slingshot 2013, ICMC/SMC 2014 (Griekenland), TES 2011 (Canada), N_SEME 2013, ISCM 2013, het MATA festival 2013, NYCEMF 2013 & 2014 (VS), ICMC 2013 (Australië) , NIME (Zuid-Korea), TEF2015 (Japan). Hij was finalist en won de tweede prijs bij het Destellos-concours (Argentinië, 2013/2014) en ontving een eervolle vermelding bij WOCMAT 2012 (Taiwan).

    Website

    COMPOSITIE:
    Organismo Aperto No.1 (2014)

    strijkkwartet en vaste elektronica
    “Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de verschillende manieren waarop akoestische en elektronische instrumenten elkaar kunnen beïnvloeden; vooral als de rollen worden omgekeerd. Het is erg opwindend akoestische instrumenten te gebruiken voorbij de begrenzingen van de traditie. Bijvoorbeeld door ze in te zetten als een soort ‘elektronische tolken’ die het expressieve bereik van de synthetische klank nabootsen. Vanuit dit oogpunt besloot ik om de conventionele instrumenten te laten spelen op een manier die elektronisch aandoet. De geluiden van het akoestische kwartet vermengen zich met de elektronica; de musici hanteren boventonen alsof het sinusoïdale klanken zijn. Gekras wordt korrelig terwijl snelle pulserende ritmes (voortgebracht door slagen op het instrument) de muzikale vormen aandrijven die ontstaan. Het onderliggende idee is om met behulp van elektronische en akoestische componenten nog niet eerder gehoorde structuren voort te brengen.”

    THAUMA [dialogue for amplified percussive guitars] (2013)
    twee percussionisten op drie geprepareerde en versterkte gitaren, elektronica
    “Een elektroakoestische compositie in twee delen voor twee slagwerkers die gebruik maken van drie versterkte gitaren (twee met klassieke nylon snaren plus een akoestische steelguitar met stalen snaren) en vooraf opgenomen elektronica. De gitaren zijn geprepareerd met stukjes vilt en worden versterkt middels keramische microfoons onder de kam.”

     

    ◂terug naar overzicht