achtergrond

Gaudeamus Muziekweek

6 - 10 september 2017                             Van classical cross-over en minimal soundscapes tot modern composition vol (live) elektronica, Gaudeamus Muziekweek presenteert de nieuwste muziek van jonge muziekpioniers tijdens het gelijknamige nationaal en internationaal gerenommeerde festival in Utrecht.  

Agenda

06 sep 2017

PROFOUND SOUND – Asko|Schönberg + Cappella Amsterdam ▸▸

07 sep 2017

Composer On Stage – Shalygin ▸▸

10 sep 2017

RUSSIAN FUTURISM – Utrecht String Quartet + Thorwald Jørgensen ▸▸

ga naar agenda ▸▸

uitburo
Utrecht Muziek

Componist

◂terug naar overzicht

  • Lo, Shih-Wei (1985), TWN
  • Composer’s Kitchen (2)
    Datum:Donderdag 08 09 Aanvang:19:00 Locatie TivoliVredenburg Prijs:€ 15 / € 10 (online) € 35 (combi-ticket met Ob-literate en A night out with Modelo62)
    › Kaarten

  • Great Expectations
    Datum:Vrijdag 09 09 Aanvang:20:15 Locatie Pieterskerk Utrecht Prijs:€ 18 / € 13 (online) € 33 (combi-ticket Lilleke spiekerbak en ...Sand in an hourglass)
    › Kaarten

  • No Lack of Void
    Datum:Zondag 11 09 Aanvang:12:30 Locatie TivoliVredenburg Prijs:€ 12 / € 7 (online)
    › Kaarten

    GAUD-juryShih-Wei Lo is een Taiwanese componist die akoestische instrumenten, stemmen, digitale media, mechatronische kunst en interdisciplinaire samenwerkingsverbanden verwerkt in zijn muziek. Hij laat zich inspireren door uitingen die te maken hebben met tijd en ruimte in diverse domeinen (kunst, literatuur, cultuur, politiek). Momenteel is hij werkzaam als assistent-decaan bij de universiteit van Columbia (New York) en bezig met het behalen van een graad (Doctor of Musical Arts’ degree) in compositie, begeleid door George Lewis. Daarnaast studeert hij microtonale muziek bij Georg Friedrich Haas. Hij voltooide een masteropleiding in compositie aan de universiteit van Washington, waar hij tevens les gaf aan DXARTS. Eerder studeerde hij aan de nationale universiteit van Taiwan bij Ching-Wen Chao en Kris Falk. Hij ontving als enige jonge componist tweemaal een beurs van het Taiwanese ministerie van onderwijs om in het buitenland te studeren. Shih-Wei Lo won diverse prijzen tijdens concoursen in Taiwan en neemt regelmatig deel aan conferenties en workshops.

    Shih-Wei Lo’s deelname aan Gaudeamus Muziekweek word gesponsord door the National Culture and Arts Foundation, Taiwan.

    Website

    COMPOSITIE:
    Madhye II (2015)

    sopraan, mezzosopraan, alt, tenor, bariton, bas-bariton, computermuziek (surround sound)
    Madhye II is gebaseerd op een eerder stuk van mijn hand voor gemengd koor en elektronica dat simpelweg Madhye heette. Groepen tieners vallen vaak ten prooi aan een tweedeling waarbij de groep zich tegen de individuen keert. Onderliggend vinden er voortdurend innerlijke dialogen plaats en is er sprake van onderlinge interactie die in principe veranderingen mogelijk maakt. Het woord ‘madhye’ is afkomstig uit het Sanskriet en betekent ‘tussen’ of ‘binnenin’. De ogenschijnlijke splitsing binnen de groep valt af te lezen aan uiterlijke kenmerken zoals de vorm, de structuur en het archetypisch materiaal. Ondertussen bewerkstelligen de klankmatige aspecten een transformatie. Ik besloot om een bestaande opname van Madhye te gebruiken als ondergrond voor Madhye II (voor zes stemmen en computermuziek in surround sound). Centraal staan begrippen als werkelijkheid en authenticiteit. De stemmen variëren van bas-bariton tot hoge sopraan en de computermuziek bestaat uit vooraf opgenomen geluiden, die live worden bewerkt. Zo ontstaat er een virtueel koor, verspreid over het publiek in de concertzaal. De grenzen tussen realiteit en fictie vervagen gaandeweg; subject en object vallen steeds meer samen. Wat is echt? En wat is fictie?

    Things Hoped For, Things Unseen (2012)
    elektrische/versterkte harp en elektronische muziek (met optionele videoprojecties)
    Things Hoped For, Things Unseen is speciaal gecomponeerd voor het concert “La Vie sans Frontières” (Leven zonder grenzen) dat in Taipei werd gehouden om de publieke aandacht te richten op de doodstraf. Het onderwerp heeft in de afgelopen tijd tot felle discussies en debatten geleid in Taiwan. Het uiteindelijke doel is om te komen tot een consensus waarbij mensenrechten hoog worden gehouden en het leven gerespecteerd. Dit proces ontwikkelt zich tussen twee uitersten: van fundamenteel oneens zijn tot overeenstemming. Dat is de leidraad van dit stuk. De harp en de elektronische muziek komen samen, reageren op elkaar, vinden elkaar tenslotte en bewandelen daarna dezelfde muzikale weg. Wat de elektronische muziek betreft zijn de meeste materialen ontleend aan live-opnamen van de harp die zijn bewerkt met behulp van de programmeertaal SuperCollider. Via ATS (analyse, transformatie en synthese) worden de componenten van de opgenomen samples gescheiden en vervolgens gesynthetiseerd.

     

    ◂terug naar overzicht